Werksessies – 15:00 – 16:00
1- Ieder kind naar de boer!
Boerderij in de kijker heeft de ambitie het voedselproductieproces zichtbaar te maken middels een educatief belevingsprogramma met zowel lessen op school als op de boerderij. Hoe zorgen we ervoor wat er professionele boerderijeducatie provincie breed beschikbaar is in Utrecht? O.l.v. Boerderij in de Kijker
2- Groenten telen tijdens schooltijd.
Op welke manieren kunnen we scholen ontzorgen zodat ze moestuinieren, in welke vorm dan ook, opnemen in hun schoolprogramma? O.l.v. ODRU & de Moestuinjuf
3- Voedingseducatie op scholen; hoe zorg je ervoor dat het binnen het curriculum past?
Er is veel behoefte aan voedingseducatie binnen onderwijstijd, echter de docenten ervaren werkdruk en hebben te weinig tijd om dit in hun programma te passen. Hoe kunnen we met dit knelpunt omgaan? O.l.v. Voedwijs
4- Peuters aan de groente!
Peuters aan de groente! Hoe kun je aan de slag met moestuinieren voor de allerkleinsten? Hoe vorm je een vruchtbare coalitie om gezamenlijk aan de slag te gaan en te blijven met moestuinieren voor de allerkleinsten? O.l.v. Buurtlab.
5- Duurzame scholen.
Hoe draagt een duurzame school bij aan gezond leven en gezond eten van jongeren? En Hoe draagt gezond eten bij aan verduurzaming van de school en het onderwijs? O.l.v. Hak van Nispen van Eco-Schools
6- Alle kinderen evenveel recht op informatie over gezonde en duurzame voeding.
Hoe bereiken we als gezondheidsprofessional, beleidsmaker en boekenmaker kinderen uit lager opgeleide milieus met informatie over gezonde en duurzame voeding? Welke rol kan Ons mooie voedselboek hierbij spelen? Zijn scholen het aangewezen communicatiekanaal, of zijn er ook andere routes te bewandelen? O.l.v. Jenny Lindhout en Lisette de Jong van Ons mooie voedselboek.
7- Voeding en duurzaamheid geborgd in schoolbeleid!
Voeding en duurzaamheid geborgd in schoolbeleid! We weten dat een integraal en structureel beleid op school effectiever is dan losse activiteiten op school inzetten. Dat is de reden waarom GGD regio Utrecht werkt met de Gezonde School-aanpak om activiteiten op het gebied van gezondheid samen met het schoolteam te verankeren in het schoolbeleid. Tegelijkertijd kost het maken van beleid, waar het hele schoolteam achter staat, tijd en energie en wordt dit als een drempel ervaren. Wat is ervoor nodig om beleid over voeding en duurzaamheid structureel en integraal in te bedden op school? O.l.v. GGD regio Utrecht