De do’s & dont’s van effectieve voedseleducatie in het vervolg- en voortgezet onderwijs. M.m.v. Quirien Engelhard en Marjolein Triesscheijn, Foodlab. Moderator Elsbeth Booy.
Bij deze workshop vertelden Quirien en Marjolein enthousiast over hun pilotproject op middelbare scholen voor jongeren in de leeftijd tussen de 12 en de 14 jaar. Omdat juist jongeren niet zo gezond leven, gaan deze leerlingen in het Foodlab experimenteren op een spannende en duurzame manier met gezond eten en drinken. Het programma sluit aan bij hun belevingswereld: energiedrankjes, snacken, je lijf en uiterlijk en milieu/dierenwelzijn. Ook maakten de dames gehuld in labjas in een korte sketch duidelijk dat je jongeren vooral niet moet veroordelen, maar positief en activerend kunt benaderen.
Conclusies:
- super dat deze workshops aan jongeren worden aangeboden én heel belangrijk om de docenten van deze jongeren te trainen om deze lessen te geven. Op die manier komen de lessen in het curriculum van de school terecht en wordt aandacht voor gezond eten dan normaal bij deze doelgroep. Bij het geven van de workshops van Foodlab lopen de kookdocenten van de betreffende pilotscholen in ieder geval al mee en Quirien en Marjolein willen graag in de toekomst ‘train de trainer’ sessies gaan organiseren.
- Groepen jongeren worden vaak op veel plekken ‘weggekeken’ en zijn alleen welkom bij snackplekken zoals Mac Donalds. Het zou dus interessant zijn om te kijken wat de omgeving is/doet voor jongeren.
- De pilot wordt geëvalueerd door student bij JLE Emma van Garderen en begin volgend jaar kijken we naar opschaling.
- Verder werd er gevraagd of je erkend kunt worden als voedseleducator zonder te horen bij het Voedingscentrum dat samenwerkt met Albert Heijn met hun project “Ik eet het beter”. Kijk voor meer informatie naar de database van erkende interventies bij het Loket Gezond Leven.
Bekijk de presentatie hieronder in de bijlage.
Bijlage / Document | Size |
---|---|
Foodlab presentatie podium.pdf | 481.03 kB |