In 2019 startte JLE Noord-Brabant met de eerste moestuincoachopleiding. Inmiddels hebben er al 17 opleidingen plaatsgevonden in 9 verschillende provincies. In 2023 start ook provincie Groningen met hun eerste opleiding en staan er alweer 4 nieuwe opleidingen gepland in andere regio’s. Een prachtig netwerk dat blijft groeien. Op woensdagavond 9 november vond daarom, naast de regionale terugkomdagen, de eerst landelijke bijeenkomst voor alle moestuincoaches uit Nederland plaats. Deze online bijeenkomst werd georganiseerd door IVN Natuureducatie, Velt en Jong Leren Eten met als doel het versterken van het moestuincoach netwerk. De moestuincoaches weten elkaar echter ook steeds vaker zelf te vinden in app-groepen, bijvoorbeeld voor het uitwisselen van klussen.
Ook bij de Universiteit zien ze dat (school)moestuinieren enorm belangrijk is. Iris de Leeuw van de Wageningen Universiteit, vertelde de moestuincoaches over haar promotieonderzoek “I’ve Grown”, hierin onderzoekt zij de effecten van schooltuinieren en dan met name de effecten op het welzijn en eetgedrag van kinderen. Zij kan de hulp van de moestuincoaches hierbij hard gebruiken.
In de schooltuin leren kinderen niet alleen over het planten van het zaadje, het zorgen voor de planten tot aan de oogst. Maar ook over gezond eten en gezondheid, milieu en hun leefomgeving. De schooltuin is dus een mooie plek, om gezond eetgedrag te stimuleren. Met meer dan 15% van de Nederlandse kinderen die overgewicht hebben en 95% van de kinderen die te weinig groente eet, valt er dus nog heel veel winst te behalen.
Na de presentatie van Iris was het tijd voor uitwisseling en gingen de deelnemers uiteen in verschillende break-outrooms, om met elkaar in gesprek te gaan over verschillende thema’s zoals moestuinieren in de kinderopvang, basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs en thema’s als ZZP’er en moestuincoach en de thematafel onderzoek en schooltuinen.
Voor het thema ZZP’er en moestuincoach was het animo zo groot, dat deze gesplitst werd in 2 verschillende breakoutrooms. Hier werden vooral veel vragen gesteld over uurtarieven, jezelf profileren en ook hoe je de lessen kunt vormgeven.
Maar ook tijdens de andere themasessies werd er waardevolle informatie uitgewisseld. Zo werd tijdens de thematafel Basisonderwijs gesproken over de Alliantie Schooltuinen die gericht is op het samenbrengen van alle partijen die alle kinderen in het basisonderwijs een schooltuin gunnen. Wat is de Alliantie, wat kan deze voor de moestuincoaches betekenen en andersom, waren de hoofdvragen in deze thematafel.
Bij de thematafel Kinderopvang werd besproken dat dit een andere aanpak vraagt van een moestuincoach. Belangrijke tip hier was, om vooral klein te beginnen met maximaal 2-3 groenten.
Bij de sessie over het speciaal onderwijs werden interessante punten aangeroerd over het aanpassen van lesmateriaal en wat daarvoor nodig zou is, bijvoorbeeld het gebruiken van pictogrammen. Maar ook hoe de doelen van het moestuinieren in het speciaal onderwijs anders zijn dan bij het regulier onderwijs.
Uit de thematafel Voortgezet Onderwijs kwam een grote behoefte naar voren over het vormen van een voortgezet onderwijs netwerk. Maar ook de conclusie dat pubers moestuinieren meestal eigenlijk gewoon heel leuk vinden.
Als tussendoortje gaf Caroline de Vlaam een interessante lezing over composteren. Ze deelde waardevolle tips over het aanleggen van een composthoop en het verschil tussen een koude en een warme composthoop. De avond is voorbij gevlogen en er blijkt genoeg om over door te praten. De intentie is dan ook om volgend jaar weer een landelijke bijeenkomst te organiseren, naast de regionale bijeenkomsten.