Geert Koning, Natuurcentrum Arnhem

“Gelukkig zien steeds meer scholen dat een stenen schoolplein niet meer van deze tijd is. Ontwikkelingskansen blijven liggen. Een goed groen schoolplein is een plek waar les kan worden gegeven vanuit beleven en ervaren, het cognitief leervermogen wordt vergroot, sociale- en motorische ontwikkeling krijgen een impuls en kinderen voelen zich fijner.” 

Neem contact op met Geert Koning:

geert.koning@natuurcentrumarnhem.nl

“Als bioloog met veel groenkennis en vanuit mijn ervaring als procesbegeleider adviseer en ondersteun ik scholen om een groen schoolplein te realiseren. Een goed groen schoolplein is dan niet een schoolplein met wat groen, maar een buitenruimte waar diverse functies samen komen, zodat kinderen zich spelenderwijs kunnen ontwikkelen en kunnen leren.

Kern van de ondersteuning van scholen is dat iemand met ervaring meedenkt en begeleidt. Zowel procesmatig, inhoudelijk, financieel, als adviserend. Een school heeft vaak een nog niet zo concreet beeld van een groen schoolplein: er moet iets groens komen. De vraag wat je als school eigenlijk met een groen schoolplein wilt bereiken, wordt veelal niet gesteld. Als Natuurcentrum Arnhem hebben we een kwaliteitstool ontwikkeld die helpt om een goed gezond groen schoolplein te ontwikkelen.

Meestal zijn er enkele enthousiaste mensen, die het voortouw nemen. Het informeren en betrekken van andere mensen, die nodig zijn voor het draagvlak, is echter ook belangrijk. Van directeur, tot conciërge, van ouder, tot leerling, van buurtbewoner tot gemeenteambtenaar, ze horen er allemaal bij. 

Tip: kijk meer hoe je ‘spelaanleidingen’ op een schoolplein kan aanbrengen, in plaats van alleen kant en klare speeltoestellen.”

‘Omvorming van een deel van het stenen plein van de Lea Dasbergschool. De school pakt het in fases aan om een groen schoolplein te ontwikkelen’.

Terug naar het menu >>