In opdracht van Jong Leren Eten Flevoland hebben acht studenten van Aeres Hogeschool Almere van de opleiding Biologie, Voeding en Gezondheid tijdens een module integraal project gewerkt aan het in kaart brengen van de succesfactoren en verbeterpunten voor koken en proeven in de klas. Voor dit onderzoek zijn interviews afgenomen en is er online research gedaan. Naast een onderzoeksrapport zijn er promotievideo’s gemaakt voor het initiatief. De video’s hebben betrekking op onderwerpen als koken in de klas, voedseleducatie en moestuinieren.
Het onderzoek bevestigt dat de vraag vanuit scholen naar Smaaklessen vaak groot is, maar er te weinig koks open staan of beschikbaar zijn voor het geven van de lessen. Uit het onderzoek blijkt dat werving van koks in de klas lastig is, omdat koks vaak geen of weinig vergoeding krijgen en scholen over het algemeen maar weinig budget hebben om koks in te huren. Als oplossing voor dit financiële aspect is het idee geboden om studenten van voedings- of koksopleidingen een rol hierin te laten vervullen. Zij kunnen tegen een laag tarief les geven. Zo doen de studenten ervaring op in het les geven en kunnen scholen voor een gunstig tarief Smaaklessen en kooklessen in de klas laten uitvoeren.
Een ander punt is dat zowel koks als scholen de manier waarop de lessen georganiseerd zijn vaak te omslachtig vinden, terwijl het idee achter de lessen beide wel aanspreekt. Scholen vinden het omslachtig vanwege de organisatorische werkzaamheden en koks vanwege het feit dat de producten zelf moeten worden voorgeschoten en gehaald. Als oplossing voor het laatste probleem zou er een samenwerking aan kunnen worden gegaan met de Flevour Box. Deze box bevat alleen Flevolandse producten.
Ben je benieuwd naar de video’s die de studenten gemaakt hebben? Klik dan hier.