De Slow Food Youth Network Academie 2024 zit erop! Een van de opdrachten dit jaar kwam vanuit Jong Leren Eten, JOGG en het Ministerie van LNV. De onderzoeksvraag luidde: hoe kunnen cateraars op een effectieve en wenselijke manier communiceren met MBO-studenten over gezonde voedselkeuzes zonder betuttelend over te komen? Het antwoord is via een bestelapp die te gebruiken is in de kantine.
Cateraars in schoolkantines richten zich steeds meer op het uitbreiden van hun gezonde assortiment, mede door het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Echter blijft het een uitdaging om MBO studenten enthousiast te krijgen om in de kantine een gezonde en duurzame lunch te halen. Zeker wanneer het ongezonde aanbod buiten de school (snackbars, supermarkten etc.) op de loer ligt. Ontwerper Ariëla, adviseur Thijs, diëtist Jolien, productontwikkelaar Rosanne en horecatijgers Marjolein en Thiago gingen met het vraagstuk aan de slag en onderzochten hoe cateraars met MBO studenten kunnen communiceren om ze te verleiden tot de gezondere en duurzame voedselkeuze.
Complexiteit
Het team ging het gesprek aan met de belangrijkste doelgroepen: MBO-studenten (de consumenten) en de cateraars die het aanbod verzorgen. De beweegredenen van deze twee groepen bleken sterk te verschillen. Studenten laten hun keuze sterk beïnvloeden door de prijs, het gemak, en de populariteit (op sociale media) van hun eten. Cateraars willen wel een gezonder en duurzamer aanbod verkopen, maar worstelen met het aantrekken en enthousiasmeren van studenten om deze keuzes te maken.
De oplossing: bestelapp voor kantine
Met behulp van ontwerpbureaus Reframing Studio en OneUp, die tijdens de SFYN Academie workshops verzorgden, kwam de groep tot de volgende concepten: een foodtruckconcept, een sociale mediacampagne voor en door studenten zelf, of een app in de stijl van een bestelapp. Werken met foodtrucks bleek voor cateraars niet haalbaar, en meewerken aan een mediacampagne vonden de studenten niet cool. Van een bestelapp werden echter zowel de studenten als de cateraars enthousiast. Studenten krijgen korting op hun lunch, en cateraars kunnen gerichter hun producten aanprijzen,
Via deze bestelapp - De Nieuwe Kantine - krijgen studenten op een tijdstip naar keuze een pop-up met de vraag of ze die dag op school willen eten, en zo ja, wát ze willen eten. Een overzicht van gezonde producten met kortingen en combideals verschijnt, inclusief labels als ‘proteïnerijk’ en ‘meest gekozen’ en de voedingswaarde per maaltijd of snack: het perfecte recept voor de MBO-student. Snel en makkelijk afrekenen, en klaar: in de pauze ligt je gezonde lunch klaar in de kantine.
Doordachtere keuze over voedselkeuze dankzij app
De Nieuwe Kantine nodigt uit om bewuster te kiezen: door het keuzemoment naar voren te halen, maakt de student een doordachte beslissing over diens voedselkeuze. Daarnaast kan de cateraar data verzamelen en zo efficiënter en duurzamer inkopen, wat zich weer vertaalt in korting voor de studenten. Samen met de studenten en cateraars is er nagedacht over het gebruiksgemak van de app, met als resultaat het sociale component en sparen voor korting via een loyaltyprogramma.
Conceptversie app
Nieuwsgierig? Probeer hier het proto-type van de app. Let op, dit is slechts een demo om de wenselijkheid te testen en te laten zien hoe de app ongeveer zal werken. Veel knoppen doen het daarom niet. Je kan de kip-wrap bestellen en zien hoe het ophaalproces gaat. Bekijk ook spaarpunten en profielinformatie.
Wil je meer weten over De Nieuwe Kantine app? Neem contact op met Ariëla via LinkedIn.
Bijlage / Document | Size |
---|---|
SFYN x JOGG & JLE & LNV eindrapport voedingskeuzes MBO studenten juni 2024.pdf | 11.13 MB |