IVN Flevoland, Stad & Natuur, Jong Leren Eten Flevoland, Aeres en GGD Flevoland lanceren Flevolandse Voedselinspiratiewaaier
Op de Dag van de Duurzaamheid, 9 oktober 2020, krijgen gedeputeerde Cora Smelik (provincie Flevoland) en wethouder Roelie Bosch (gemeente Almere) de inspiratiewaaier Flevolandse Voedseleducatie aangeboden op Aeres VMBO Almere. Daarna gaan docenten aan de hand van de waaier aan de slag met de challenge ‘de gezonde duurzame eetomgeving’ met 200 leerlingen.
Met deze challenge, in opdracht van de gemeente Almere, kruipen leerlingen in de rol van de lokale snackbar, de supermarkt of de schoolkantine en denken zij na over de inrichting van een gezonde en duurzame eetomgeving. Het beste plan wordt door de gemeente geselecteerd en wint een mooie prijs. Na de lancering in Almere op 9 oktober, kunnen alle scholen in heel Flevoland aan de slag met dé Flevolandse Voedseleducatie-Inspiratiewaaier.
Tweehonderd voedselkeuzes
Steeds meer scholen besteden aandacht aan voedsel. Het is een belangrijk onderwerp voor scholen die aan gezondheid en duurzaamheid willen werken. Voedsel staat dicht bij de leerlingen, want iedereen maakt dagelijks zo’n tweehonderd voedselkeuzes. En dit, terwijl veel jongeren niet weten waar hun voedsel vandaan komt en waarom gezond eten belangrijk is.
Uitdagende voedselopdrachten
Werken met echte voedselvragen in het onderwijs helpt om jongeren te activeren en nieuwsgierig te maken naar het eten wat ze onopgemerkt dagelijks in hun mond stoppen. Om de ontwikkeling van mooie voedselopdrachten voor middelbare scholen makkelijker te maken, ontwikkelden IVN Flevoland, Stad & Natuur, Jong Leren Eten Flevoland, Aeres en GGD Flevoland dé Flevolandse Voedseleducatie-Inspiratiewaaier.
Flevolandse Voedseleducatie Inspiratiewaaier
Met de waaier worden docenten geïnspireerd om hun eigen voedselleertraject te ontwikkelen. De belangrijke vier voedselvraagstukken: ‘Wat is een gezonde keuze? Kies ik voor dierlijk of plantaardig? Waar komt mijn eten vandaan? En hoe voorkom ik verspilling?’ vormen het vertrekpunt van een uniek leertraject. In de waaier komen verschillende mooie voorbeelden tot leven en worden docenten in contact gebracht met lokale bedrijven en organisaties die interessante praktijkvragen hebben aan leerlingen.