Onderzoek wijst uit dat moestuin op het schoolplein goed te koppelen is aan voedseleducatie

Vrijdag, 3 januari 2025

Het geven van voedseleducatie op de basisschool en het vergroenen van het schoolplein zijn vormen die beide bijdragen aan het aanleren van een gezonde leefstijl en het aanbieden van een gezonde voedselomgeving. Het bieden van voedseleducatie kan, naast het lesgeven over gezond en duurzaam eetgedrag, ingevuld worden met ervaringsgerichte activiteiten door het hebben van een moestuin bij de basisschool. Zodoende kan het vergroenen van het schoolplein, door middel van het aanleggen van een moestuin, gekoppeld worden aan voedseleducatie en kunnen de voordelen van beide worden benut.

Koppeling tussen vergroening en voedseleducatie

Tot nu toe was nog niet bekend wat de visie van scholen is op het combineren van vergroening en voedseleducatie, en hoe haalbaar het maken van de koppeling tussen beide voor scholen is. Door middel van het afnemen van twaalf interviews bij schoolteams en schoolbestuurders onderzocht het Louis Bolk Instituut de visie van basisscholen op het combineren van vergroening van schoolpleinen met voedseleducatie en de haalbaarheid om dit te realiseren. 

Uit de 12 gesprekken kwamen drie facetten naar voren die nodig zijn om het maken van de koppeling tussen vergroening en voedseleducatie haalbaar te maken. 

  1. Het schoolteam en de schoolbestuurder(s) moeten de samenhang tussen vergroening en voedseleducatie zien. 
  2. Er is draagvlak onder de ouders/verzorgers, het schoolteam, de leerlingen en de buurt nodig. 
  3. Scholen moeten het vergroenen van het schoolplein en de voedseleducatie kunnen integreren met de rest van het curriculum dat scholen al hebben.

Concrete handvaten

De ervaringen en concrete tips van de scholen uit dit onderzoek bieden handvaten voor basisscholen om de koppeling tussen het vergroenen van het schoolplein en het geven van voedseleducatie makkelijker te maken. Er zou verder onderzoek gedaan kunnen worden naar wat de visie van de buurt en van de ouders/verzorgers is op het maken van de combinatie en welke effecten de combinatie op leerlingen en hun omgeving heeft.

Het Louis Bolk Instituut voerde dit onderzoek uit in samenwerking met Jong Leren Eten, IVN en JOGG. Lees verder in dit (Engelstalige) artikel. Dit onderzoek is gefinancierd door Triodos Foundation, stichting Goeie Grutten, Jong Leren Eten en JOGG.