Afgelopen woensdag is de Michaëlschool, een school voor speciaal basisonderwijs, in Amersfoort gestart met Groentjessoep. Alle kinderen krijgen iedere week een kop groentesoep tijdens de lunch. Tegelijkertijd leren ze meer over de groenten waar de soep van gemaakt is. Kinderen uit groep 8, de zogenaamde ‘Soupmasters’, helpen mee met het opwarmen, uitdelen en vertellen over de soepen.
De Michaëlschool gaat in eerste instantie 17 weken aan de slag met Groentjessoep. “We hebben enorm veel zin om te beginnen en hopen onze leerlingen zo nog bewuster te maken van de kansen van gezonde voeding op de gezondheid”, aldus Naomi van Bladel, directeur van de Michaëlschool. De gemeente Amersfoort ondersteunt de pilot. Menno Tigelaar, wethouder Zorg en Ondersteuning: “Groentjessoep leert kinderen op een leuke en lekkere manier meer over gezond eten. Al proevend komen ze meer te weten over groenten en waarom het eten van voldoende groenten belangrijk is. Daar hebben ze hun hele verdere
leven voordeel van.”
Proeven en leren
“De meeste mensen, en dus ook kinderen, eten niet de aanbevolen hoeveelheid groente op een dag. Onder andere omdat we in Nederland vaak alleen bij het avondeten groente eten en dan is het best veel in een keer. Daarnaast weten steeds minder kinderen hoe groenten groeien en wat het doet voor je gezondheid.”, vertelt Anne van Boven een van de initiatiefnemers van Groentjessoep. “Daarom ben ik Groentjessoep gestart. Zodat kinderen letterlijk meer groente eten, meer verschillende groenten proeven en meer leren over deze groenten.”
Ook Jong Leren Eten Utrecht ondersteunt Groentjessoep, Fleur Kuiper: “Met Groentjessoep wordt de combinatie gelegd tussen voedseleducatie & actief belevingsgericht leren (bereiden & proeven). Vanuit Jong Leren Eten stimuleren we dit mooie initiatief vanuit de gedachte om kinderen meer te leren over het belang van gezonde & duurzame voeding. Zodat de leerlingen later ook zelf gezonde en duurzame keuzes kunnen maken”.
Kinderen leren elkaar
De soepen worden door een professionele kok gemaakt en zitten boordevol groenten. Iedere week is een aantal kinderen van groep 8 ‘Soupmaster’. Onder toeziend oog van een begeleider vanuit school warmen deze Soupmasters de soep op en verdiepen ze zich in de groenten uit de soep door middel van het ‘Proef de regenboog-concept’. Gewapend met de soep en de opgedane kennis delen de Soupmasters de soep uit in de klassen en vertellen ze tegelijkertijd wat ze geleerd hebben over de ingrediënten. Gedurende de week geven de docenten ook een Smaakles die past bij de ingrediënten van de soepen of laten een filmpje zien van hoe de groente groeit.
Verspilling tegen gaan
Groente is nummer 3 op de lijst van voedsel dat verspild wordt. Voor de initiatiefnemers een reden om in de soepen zoveel mogelijk ‘geredde groente’ te verwerken. “Bijvoorbeeld groenten die wel lekker zijn maar er niet mooi uit zien en dus niet in de supermarkt verkocht kunnen worden. De stronken van bloemkool of broccoli die overblijven en ideaal zijn om soep van te maken”, vertelt Van Boven. Groentjessoep op de Michaëlschool wordt o.a. mogelijk gemaakt Jong Leren Eten Utrecht, NME-fonds, gemeente Amersfoort, Gelijke Kansen Alliantie en Samen tegen Voedselverspilling.