Hoe maak je gezond en duurzaam eten hip en trendy bij je leeftijdsgenoten? Met dat vraagstuk gingen studenten van het Koning Willem I College in Den Bosch aan de slag. Vanuit de opleiding Media, Art & Performance bedachten de studenten een reclamecampagne om andere jongvolwassenen te overtuigen van gezond en duurzaam eten. Wat vonden de docenten en studenten van deze opdracht?
Docent Bjoern Hofmans is vanuit de opleiding Media, Art & Performance betrokken bij de praktijkopdracht rond voeding. Bjoern: "Binnen onze school hebben we een praktijkbureau waarin we studenten koppelen aan opdrachtgevers. In dit geval was Jong Leren Eten Brabant één van de opdrachtgevers, met een opdracht over gezonde en duurzame voeding. Het was een verrassing toen we erachter kwamen dat dit onderwerp enorm leefde bij de studenten en al helemaal tijdens de lockdowns. Veel studenten zijn in het kader van sport bezig met voeding of gingen juist door de pandemie nadenken over een gezondere leefstijl."
Docent Bjoern Hofmans: "We kwamen erachter dat gezonde voeding enorm leefde bij onze studenten, waardoor de praktijkopdracht mooi aansloot op hun belevingswereld."
Ondanks het digitale onderwijs, gingen studenten uit drie verschillende leerjaren aan de slag met de opdracht. Vanuit de onderdelen fotografie, video/film en mediavormgeving bogen de studenten zich over de opdracht. Dat zorgde voor mooie, gevarieerde ideeën, van reclameposters, tot eetgedrag wat onder de loep werd genomen tot het namaken van een schilderij van Van Gogh, met zowel gezonde als ongezonde producten en een muzikale creatieve wrap-rap’. Wat vonden de studenten van deze opdracht?
Denise, 18 jaar, specialisatie mediavormgeving
Studente Denise vond de opdracht rond duurzame en gezonde voeding erg interessant, helemaal omdat ze zelf veganistisch eet. Het idee dat ze met haar groepje uitwerkte heette ‘Superfoods’ (zie afbeelding). Denise: “Samen met mijn groepje hebben wij een stripverhaal ontworpen. Dit verhaal kun je op papieren zakken drukken, ter vervanging van de plastic zakjes die bij de verse groente hangen. Daarnaast hebben we een ontwerp gemaakt voor op doosjes met ingevroren groente. Ons doel was zodoende om de verpakking aantrekkelijker te maken voor jongeren, door middel van een grappig stripverhaal. Hiermee hoopten we gezond eten aantrekkelijker te maken en de verpakking duurzamer.”
Jules Smetsers, 25 jaar, specialisatie mediavormgeving.
Student Jules bedacht met zijn groepje een magazine, specifiek voor de doelgroep jongeren. Jules: “In ons magazine kwamen o.a. recepten, persoonlijke verhalen van beroemdheden en tips & tricks voor gezond eten aan bod. Het magazine heeft een energieke uitstraling, zodat het jongvolwassenen aanspreekt. Ik vond het erg leuk om met deze opdracht bewust bezig te zijn gezonde voeding. Toch was ik er stiekem al veel mee bezig, door bijvoorbeeld zoveel mogelijk zelf te koken en met veel groenten.”
Structureel aandacht voor voeding binnen Koning Willem I College
Voor het nieuwe schooljaar staat voeding opnieuw op de planning. Docent Bjoern: “Het onderwerp past mooi binnen de opleidingen en sluit aan op de belevingswereld van onze studenten. Daarom gaan we dit jaar opnieuw aan de slag met deze praktijkopdracht. In het vorige schooljaar hadden we helaas te weinig tijd om de concepten daadwerkelijk te realiseren in de praktijk, hopelijk lukt dat nu wel. Daarnaast biedt een opdracht zoals deze ook mooie aanknopingspunten om met andere afdelingen binnen onze school samen te werken, zoals horeca en kind & educatie.”
Judith Piek (Jong Leren Eten makelaar): "De opdracht bestond uit 3 bijeenkomsten: een kick-off, een expertmeeting met 3 Klasseboeren en een moment om het idee te pitchen voor een jury."
Rol Jong Leren Eten makelaar
Vanuit Noord-Brabant was makelaar Judith Piek betrokken bij deze opdracht. Judith: " Als makelaar ben ik nauw betrokken geweest bij de voorbereiding met de docenten en bij de organisatie en uitvoering van de opdracht. Er waren in totaal 3 bijeenkomsten voor deze opdracht. We zijn gestart met een kick-off waarin ik heb toegelicht waar Jong Leren Eten als programma voor staat en wat de opdracht precies inhield. De tweede bijeenkomst was een expertmeeting. Drie Klasseboeren vertelden hier over gezond en duurzaam eten. Dit gaf de leerlingen nieuwe inzichten, zoals hoe de voedselketen eruit ziet en dilemma’s waar boeren tegenaan lopen.”
“Tijdens een derde bijeenkomst pitchten de leerlingen hun concept idee en ontvingen ze feedback van de experts en van mij. Het traject is afgesloten met een eindevent waarbij de leerlingen hun definitieve concepten presenteerden. Op dit moment zijn we aan het bekijken welke concepten interessant zijn om in te zetten bij een campagne in bijvoorbeeld hun schoolkantine, of opgenomen kunnen worden in voedseleducatie programma’s.”
Meer weten?
Wil je meer weten over deze opdracht? Neem dan contact op met Judith Piek: j.piek@ivn.nl. Je kunt daarnaast ook contact opnemen met één van de makelaars in jouw provincie.