Een groen schoolplein biedt eindeloos veel mogelijkheden. Het nodigt uit tot beweging, biedt verkoeling in de zomer en kan worden ingezet bij lessen rond voedseleducatie. In Maastricht realiseert Centrum Natuur en Milieu Educatie (CNME) sinds 2019 eetbaar groen op de schoolpleinen. Mark Franck (33) is één van de drijvende krachten hierachter.
Mark: “Bij eetbaar groen kun je denken aan een klimboom met eetbare vruchten, maar ook aan struiken waar kinderen diverse eetbare bessen kunnen plukken. Denk hierbij aan aalbessen, kruisbessen, bramen en zwarte bessen. Het idee achter eetbaar groen is dat je een combinatie van natuurlijke elementen creëert in een speelomgeving. Het nodigt kinderen uit tot verstoppen en lekker rennen. Dat is veel aangenamer dan rennen op een schoolplein met stoeptegels, want als je daar valt dan kun je je lelijk bezeren, terwijl dat op een schoolplein met bijvoorbeeld veel gras of houtsnippers niet zo is. Daarnaast gaan kinderen met eetbaar groen op het schoolplein de verbinding aan met voedsel. Ze zien hoe het groeit en vervolgens kunnen ze het lekker opeten. Ontdekken, zien en proeven: alles komt bij elkaar op een groen schoolplein met eetbaar groen.”
Mark Franck: "Een groen schoolplein geeft kinderen iedere dag de kans om de natuur te beleven, maar ook ervan te leren.”
Plan van aanpak voor een groen schoolplein
Mark studeerde tuin- en landschapsmanagement aan de HAS Hogeschool. Hij besloot zich uiteindelijk te verdiepen in de duurzame kant hiervan met de focus op eetbaar groen. Die kennis brengt hij nu in de praktijk bij schoolpleinen in de gemeente Maastricht. Mark:” Met de start in 2019 ben ik begonnen met het aanschrijven van kinderdagopvangen en bassischolen. Ik heb een folder gemaakt met daarin een overzichtje van de eetbare planten die je op het schoolplein kunt zetten. Bij scholen en kinderopvangen die interesse toonden ben ik vervolgens langs geweest om kansen en een plan van aanpak te bespreken. Hierbij probeerde ik zo duurzaam mogelijk om te gaan en rekening te houden met het groen dat al aanwezig is op het schoolplein en dat mee op te nemen in de nieuwe plannen.”
Samen het eetbaar groen realiseren
Als er groen licht is voor het plan van aanpak, dan gaat Mark langs om het te realiseren. Het aanplanten gebeurt samen met de kinderen, zodat de betrokkenheid wordt vergroot. Mark: “Het hele proces is zodoende een mooie praktijkervaring voor de kinderen. Ze zijn erg enthousiast en niet bang om hun handen uit de mouwen te steken en vies te worden. Naast eetbaar groen in de vorm van fruit (bessen, druiven, kiwi’s) planten we naast de bekendere kruiden ook pimpernel, duizendblad en wilde rucola. Dat is leuk om te gebruiken op brood of in een salade. Bij het oogstmoment kom ik opnieuw langs op de school. Dat is een mooi moment, want dan kunnen de kinderen het resultaat van hun inspanningen proeven. Als een school interesse heeft en het budget laat het toe, dan kan ik ook tussentijds langskomen om extra workshops te verzorgen. Dat kan gaan over bodemzorg of over onkruid, dat je overigens ook vaak kunt opeten."
Ontelbaar veel voordelen
Volgens Mark zijn de voordelen van een groen schoolplein met eetbaar groen ontelbaar. “Je geeft kinderen iedere dag de kans om de natuur te beleven, maar ook ervan te leren. Het nodigt uit tot beweging en het is ook een mooie manier om te werken aan klimaatadaptie. Een groen schoolplein biedt verkoeling in warme zomers, vangt regenwater op en slaat CO² op. Voor kinderopvang en scholen die hiermee starten is het wel belangrijk dat er leerkrachten en ouders zijn die kunnen helpen met het trekken van dit project. Maar uiteindelijk plukken we allemaal letterlijk en figuurlijk de vruchten van een groene aanpak zoals deze, dus waar wachten we nog op?”
Bijlage / Document | Size |
---|---|
JLE_inspiratieverhaal_Eetbaar Groen_Mark Franck.pdf | 310.64 kB |