In de buurt van veel scholen kun je eten en drinken kopen, maar dit aanbod is vaak ongezond en niet duurzaam. Onderbouw VMBO Leerlingen van Aeres VMBO Almere zijn in opdracht van de gemeente Almere aan de slag gegaan met dit thema, want hoe kun je eetomgeving rond school gezonder en duurzamer maken? Deze uitdagende opdracht was onderdeel van de Flevolandse Voedseleducatie-Inspiratiewaaier. Deze inspiratiewaaier helpt docenten in heel Flevoland om makkelijker aan de slag te gaan met voedselopdrachten.
Gezonde én duurzame voedselkeuzes makkelijker maken
Zonder dat leerlingen het door hebben stelt de eetomgeving hen bloot aan veel voedselverleidingen. Het aanbod rond scholen van voedsel bepaalt voor een groot deel wat ze kiezen. Deze keuzes hebben niet alleen gevolgen voor hun eigen gezondheid, maar ook voor hun leefomgeving. Gemeente Almere wil daarom gezonde én duurzame voedselkeuzes makkelijker maken. Jongeren zijn daarbij een belangrijk groep. Daarom vroeg Gemeente Almere leerlingen van Aeres VMBO Almere om raad. De centrale vraag was: Hoe kunnen we de eetomgeving rond scholen inrichten zodat deze eetomgeving jongeren helpt om gezondere en duurzamere voedselkeuzes te maken?
Eetomgeving Challenge
Voor deze challenge kropen leerlingen in de rol van de lokale snackbar, de supermarkt of de schoolkantine en dachten zij na over de inrichting van een gezonde en duurzame eetomgeving. Het beste plan werd door de gemeente geselecteerd en won een mooie prijs. Monique van de Plas van gemeente Almere: "Ik vind het knap hoe de leerlingen zich hebben verplaatst in de verschillende voedsel aanbieders en zijn verrast met de kwaliteit die in korte tijd is geleverd. De onderbouw van Aeres VMBO Almere deed op de Dag van de Duurzaamheid mee aan de challenge die is ontwikkeld binnen Duurzaam Door Flevoland. Het winnende groepje kroop in de rol van de schoolkantine. Ze dachten na over een aansprekend gezond aanbod en kwamen met een spaarkaart waarmee je kan sparen voor een gratis gezonde lunch."
Werken met echte voedselvragen in het onderwijs helpt om jongeren te activeren en nieuwsgierig te maken naar hun dagelijks eten. Om vo-scholen sneller hiermee op weg te helpen, werd de Flevolandse Voedseleducatie-inspiratiewaaier ontwikkeld" - Marleen Warneer (JLE Flevoland)
Uitdagende voedselopdrachten
"Werken met echte voedselvragen in het onderwijs helpt om jongeren te activeren en nieuwsgierig te maken naar het eten wat ze onopgemerkt dagelijks in hun mond stoppen. Om de ontwikkeling van mooie voedselopdrachten voor middelbare scholen makkelijker te maken, werd de Flevolandse Voedseleducatie-inspiratiewaaier ontwikkeld", vertelt Marleen Warneer. Zij is Jong Leren Eten makelaar voor Flevoland en daarnaast werkzaam als docent op het Aeres én betrokken bij de ontwikkeling van deze waaier.
Marleen: "Steeds meer scholen besteden aandacht aan voedsel. Voedsel staat dicht bij de leerlingen, want iedereen maakt dagelijks zo’n tweehonderd voedselkeuzes. En dit, terwijl veel jongeren niet weten waar hun voedsel vandaan komt en waarom gezond eten belangrijk is. We hebben daarom deze Inspiratiewaaier gemaakt voor docenten, zodat ze makkelijker met een voedselproject aan de slag kunnen gaan. Er zijn 4 belangrijke thema's opgenomen in deze waaier en daarmee kunnen docenten hun eigen voedselleertraject opzetten." Bekijk hier het interview dat Marleen had met Omroep Flevoland over de voedseleducatie-inspiratiewaaier.
Benieuwd geworden? Download de inspiratiewaaier hier.
De Flevolandse Voedseleducatie-Inspiratiewaaier kwam tot stand dankzij een samenwerking tussen IVN Flevoland, Stad & Natuur, Jong Leren Eten Flevoland, Aeres en GGD Flevoland en mede mogelijk gemaakt door kennisprogramma DuurzaamDoor en in samenwerking met Flevolandse gemeenten.