Biologie, scheikunde, kunst, economie en filosofie: dat zijn slechts een paar schoolvakken die Scholengemeenschap Pantarijn in Wageningen geeft in de schooltuin. Dat dit zo’n inspirerende schooltuin is geworden, komt door de inzet van biologiedocente Joanne Malotaux en de manier waarop zij haar collega’s betrekt. Met subsidie van o.a. Jong Leren Eten, de provincie en gemeente Wageningen werd deze inspirerende locatie opgezet.
Door Annerie Rutenfrans.
Anderhalf jaar geleden startte biologiedocente Joanne Malotaux met de schooltuin. De locatie is maar liefst 2500 m2 en bevindt zich op loopafstand van de school. Zes brugklassen krijgen in de tweede helft van het jaar biologielessen in de schooltuin. Het lesboek wordt dan opzij geschoven en de biologieles gaat alleen over de tuin. De lessen zijn zoveel mogelijk onderdeel van het curriculum. Hierdoor laat Joanne haar leerlingen kijken naar de natuur en duurzaamheid vanuit verschillende perspectieven.
Joanne: “Een van de twee lessen vindt op school plaats en de andere in de tuin. Per twee leerlingen is er 2 m2 grond beschikbaar. Voor informatica gebruiken ze computers waar ze informatiesystemen aan koppelen om te zien wat er in en rond de bijenkast gebeurt. Met sensoren meten de leerlingen bijvoorbeeld de binnen- en buitentemperatuur van de kast. De docent van scheikunde geeft aan de vierde klassen les over kunstmestzouten en organische zouten in de tuin. Normaal is dit erg abstracte lesstof voor de leerlingen, maar in de tuin komt de lesstof tot leven en wordt het effect direct zichtbaar. Op grond hiervan brengen de leerlingen uiteindelijk zelfs een bemestingsadvies uit. Bij biologie testten ze het advies vervolgens.”
Niet alleen biologie, scheikunde en informatica zijn gekoppeld aan de schooltuin, ook de klassieke talen. Zo zijn er Latijnse teksten beschikbaar die gaan over het tuinieren. Leerlingen vertalen deze teksten en gebruiken deze informatie om de tuinen in te richten. Joanne: "In Pompeï en Herculaneum zijn daadwerkelijk tuinen uit die tijd bewaard gebleven onder de as. Die gebruiken we als inspiratiebron. Ook verzorging en aardrijkskunde gaan plannen maken voor lessen in de tuin."
Joanne Malotaux - biologiedocente: "Ik probeer het onderwijs bovenal betekenisvol te maken. Het moet zoveel mogelijk raakvlakken hebben met de echte wereld. Daar helpt de schooltuin ons ontzettend bij!"
Tijdens praktijklessen gaan de leerlingen ook druk aan de slag in schooltuin. Van tuinontwerp, zoals de kruidentuin ‘de bijenrotonde’, tot het aanleggen van de tuin. Joanne: “Ook de fruitboomgaard is door onze leerlingen ontworpen en aangelegd en ze worden vervolgens ook ingezet bij het beheer van de tuin. Alleen, het maaien van het gras mogen ze niet meer doen, want de kruisbessen moesten het meteen ontgelden."
Inspiratiebron thema duurzaamheid op school
Scholengemeenschap Plantarijn is een inspiratiebron geworden voor andere scholen met haar schooltuin, maar ook als het gaat om het verkondigen van het thema duurzaamheid. Joanne: “Als docent probeer ik het onderwijs bovenal betekenisvol te maken. Het moet zoveel mogelijk raakvlakken hebben met de echte wereld. Daar helpt de schooltuin ons ontzettend bij!’ Leuk feitje: Op de dag van de Duurzaamheid, 10 oktober 2020, mocht Joanne de prestigieuze prijs van Duurzame Docent 2020 in ontvangst nemen.
Financiën en coördinatie
Met subsidie van de provincie, gemeente Wageningen en Jong Leren Eten startten ze deze schooltuin waarvan de huur per jaar € 250 bedraagt. De subsidie voor ontwikkeling van lesmateriaal e.d. kwam uit het Leraren Ontwikkel Fonds. Jaarlijks wordt de tuincoördinator voor 1,5 dag per week betaald. Hij is zzp-er en coördineert de projecten van de verschillende vakken.
Wil je meer weten over Joanne en haar werkwijze op school? Bekijk dan de video bij dit artikel. Vanaf 3.20 minuut is Joanne aan het woord.
Bijlage / Document | Size |
---|---|
JLE_Praktijkverhaal_Pantarijn Wageningen_def..pdf | 500.21 kB |