Werken aan een gezonde toekomst is het meest effectief als je hierbij samenwerkt. Dat komt mooi naar voren in het project het Gezonde Schap dat is geplaatst bij de Jumbo in de wijk Schothorst in Amersfoort. Om een nog beter inzicht te krijgen naar de wensen en behoeften van deze wijk, wat betreft (gezonde) voeding, werden studenten van het ROC-Midden Nederland betrokken bij de opdracht.
Copyright foto: Saskia Berdenis van Berlekom.
Gezond eten bereikbaar en betaalbaar voor iedereen
Hoe zorg je ervoor dat inwoners van een wijk zich gezond en gelukkig voelen? Met dat vraagstuk houden ontwerpers van de Voedselapotheek zich bezig. Zij geloven dat gezond eten hierbij een belangrijke rol speelt. Eten verbindt en zorgt ervoor dat mensen elkaar ontmoeten en in gesprek gaan over hun gezondheid. Naomi Jansen richtte daarom samen met Dalila Sayd van Stichting Het Eetschap een jaar geleden de Voedselapotheek op.
Naomi: "Het doel van de Voedselapotheek is om in Nederland gezond eten bereikbaar te maken voor iedereen. We zijn twee jaar geleden gestart met een eerste verkenning en in juli 2020 rolden we een jaarprogramma uit in de wijk Schothorst in Amersfoort. Drie maanden lang hebben we met de inwoners uit de wijk gesproken over wat zij belangrijk vinden wat betreft eten, waar ze tegen aanlopen en wat ze graag willen weten over gezond eten. Door eerst met hen het gesprek aan te gaan, konden we het daarna ook hebben over gezondheid. Daarnaast hebben we rekening gehouden met de eetculturen in de wijk en hoe je gezonde recepten betaalbaar maakt."
Rol Jong Leren Eten makelaar
Bij de kick-off van het project twee jaar geleden was Jong Leren Eten Utrecht makelaar Fleur Kuiper aanwezig. Zo leerden Naomi en Fleur elkaar kennen en werd er op een later moment contact opgenomen om de Voedselapotheek te verbinden aan het onderwijs. Fleur: "Dit project vond ik goed aansluiten bij de studenten van het Mbo en een mooie manier voor hen om te werken rond voedseleducatie. Daarom heb ik verbinding gelegd tussen de Voedselapotheek en mijn connecties bij het ROC Midden Nederland. Daarnaast heb ik meegedacht over de vorm van het Gezonde Schap."
Opdracht rond het Gezonde Schap voor ROC-studenten
Vanuit het ROC pakte docent Monique Greefhorst deze uitdaging op. Studenten van de opleiding Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker gingen aan de slag met het Gezonde Schap. Monique: 'We hebben een reeks van drie lessen opgezet rond het Gezonde Schap. In de eerste les heeft Naomi samen met leefstijlcoach Paulien Rinsema de studenten informatie gegeven over gezonde voeding en het lezen van etiketten in de supermarkt. Daarna kregen de studenten de opdracht om een idee of activiteit te bedenken om met de wijkbewoners in gesprek te gaan over het Gezonde Schap bij de Jumbo.”
Het winnende idee
De resultaten uit deze opdracht mochten de studenten pitchen op 14 juni in het bijzijn van Naomi en Paulien. De ideeën waren o.a.: een online platform ontwikkelen waarop alle recepten van de wijk terug te vinden zijn, ambassadeurs uit de wijk bereiden gerechten bij het Gezonde Schap, wijkrecepten worden gedeeld via kookvideo’s op social media, QR codes bij producten in het schap voor meer informatie, korting op producten zodat gezond eten betaalbaar is voor iedereen.
De vraag die natuurlijk overblijft is: gaan Naomi en Paulien de ideeën gebruiken? Naomi: “Met financiering van de Gemeente Amersfoort ontwikkelen we de komende 6 maanden het Gezonde Schap verder. We kunnen met zekerheid zeggen dat de ideeën van de studenten worden meegenomen in het vervolg en mogelijk dat een volgende groep studenten kan helpen bij de uitvoering ervan!”
Naomi Jansen – oprichter Voedselapotheek: “Studenten zijn de toekomst, dus het is mooi om ze via dit project alvast handvaten te geven om deze toekomst gezond te kunnen vormgeven.“
Belang betrokkenheid studenten bij voedselprojecten
Waarom is het belangrijk dat ook studenten meedenken over dit soort projecten? Naomi: "Als je in een wijk met gezondheid bezig bent, dan is het belangrijk dat iedereen dezelfde boodschap te horen krijgt. Studenten die meehelpen met het ontwikkelen van ideeën voelen zich meer betrokken hierbij, het geeft een stukje eigenaarschap. Daarnaast zijn zij de toekomst, dus het is mooi om ze alvast handvaten te geven om deze toekomst gezond te kunnen vormgeven."
Monique denkt hier hetzelfde over. "Dit project is een meerwaarde voor de student zelf in zijn/haar persoonlijke leven, maar ook voor hun toekomstige werkplek. Wij zijn vanuit de school erg enthousiast over deze opdracht. Als het past in het curriculum en planning, dan hopen we dat dit zeker een vervolg krijgt in de toekomst!’
Meer informatie over de Voedselapotheek en het Gezonde Schap vind je hier.
Bijlage / Document | Size |
---|---|
JLE_Praktijkverhaal_ROC_Voedselapotheek_def2.pdf | 214.3 kB |