Hoe laat je jongeren ervaren hoe duurzaam en gezond hun voedsel is? In Flevoland mochten studenten van het Aeres MBO in Almere binnen de lesmodule voedseltransitie in de adviseursrol kruipen. De opdracht bestond uit het ontwikkelen van innovatieve voedselconcepten voor het nieuwe ambachtscentrum van de stadsboerderij in Almere.
De opdracht voor de studenten kwam voort uit het Duurzaam Door project ‘Verduurzamen van de voedselketen: wie de jeugd heeft, heeft de toekomst’. Om hiermee aan de slag te gaan werd een Jongerenadvies Bureau (JAB) opgericht in samenwerking met IVN. De studenten werkten aan de uitwerking van ideeën voor de natuurmelkerij en desembakkerij van het ambachtscentrum van de stadsboerderij. Wat kun je bijvoorbeeld allemaal doen met de zuivel van de natuurmelkerij en hoe pak je de opschaling van de desembakkerij aan? De ideeën moesten niet alleen duurzaam en gezond zijn, ook moest er rekening worden gehouden met de grondstofstromen, gewassen en restproducten.
Fantasie afbakbroodjes en een melktap
Het winnende idee voor de desembakkerij was het zogenaamde fantasiebrood. ‘Afbakbroodjes zijn normaal saai, maar wij bieden ze aan in speelse vormen, afhankelijk van het seizoen”, aldus de studenten. In plaats van voorverpakte broodjes kan de klant zelf kiezen hoeveel broodjes hij wil en in welke vorm. De studenten die aan de slag gingen met de zuivel, presenteerden hun idee voor een melktap. Klanten kunnen zelf verse melk tappen en betalen per tap beurt. Om dit te realiseren werd eveneens een herbruikbare fles in de vorm van een melkkan ontworpen.
Voor alle studenten stond vast dat ze zeker geen ambachtsman wilden worden. De opdracht werd door allen als erg leerzaam ervaren, omdat ze een kijkje konden nemen in het ondernemersleven, maar ook moesten leren samenwerken met verschillende partijen.
Rol JLE Makelaar
Vanuit Jong Leren Eten Flevoland was makelaar Marleen Warnaar betrokken. “Als makelaar was het voor mij een uitdaging om ‘gezondheid’ optimaal te verbinden aan alle projectactiviteiten. We hoopten hiermee dat jongeren gestimuleerd worden om zowel over de gezondheid als de duurzaamheid van voedsel na te denken in hun eigen leefomgeving. Om dit concreet te maken heb ik actief meegewerkt aan de organisatie van het Jongeren Advies Bureau traject. Daarnaast hebben we in mei diverse excursies georganiseerd, zodat jongeren bij vooruitstrevende voedsel ondernemers een kijkje achter de schermen konden nemen en zo inspiratie konden opdoen voor hun opdracht.”
Schijf van Vijf Dichtbij
Naast het organiseren van de excursies en het verbinden van partijen, hielp Marleen ook mee aan de ontwikkeling van een educatieve tool, de zogenaamde Schijf van Vijf Dichtbij. “Binnen deze schijf kunnen leerlingen van de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het MBO aan de slag met voedsel uit hun provincie. Ze kijken waar hun voedsel vandaan komt, maar ook hoe ze met producten uit hun eigen provincie een lekkere maaltijd kunnen klaarmaken die voldoet aan de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.”, aldus Marleen.
Wil je meer weten over dit project? Bekijk dan de video die werd gemaakt tijdens de eindpresentatie.
Bijlage / Document | Size |
---|---|
JLE Flevoland_Aeres praktijkopdracht_def.pdf | 160.79 kB |