Je vindt hieronder een overzicht van de inspiratieartikels die we schreven over scholen die reeds zijn gestart met moestuinieren. Dit overzicht laat zien dat scholen dit op verschillende manieren aanpakken. Van moestuinbakken, tot kassen, eetbaar groen op het schoolplein tot een samenwerking met lokale buurtmoestuinen. Onderaan de pagina vind je een stappenplan dat je als school kunt aanhouden als je start met moestuinieren. Om de gereedschappen voor je moestuinieren te financieren en/of voor het inschakelen van een gastdocent/moestuincoach kan onze Lekker naar Buiten-subsidie worden ingezet.
Op beestjesjacht in de moestuin van basisschool de Borne in Tilburg
Welke beestjes leven er in de moestuin en hoe kweek je wortels en tomaten? Daar houden de leerlingen van basisschool de Borne in Tilburg zich mee bezig. Hun bevindingen worden vastgelegd in een vlog die ze presenteren aan hun klasgenootjes en ouders. Daarnaast mogen ze de oogst uit de moestuin verkopen op het schoolplein. Lees verder.
Moestuinbakken zorgen voor verwondering bij leerlingen van SBO De Koppeling in Rotterdam
Hoe kun je de binnenplaats van je school op een leuke en nuttige manier inrichten? Bij speciaal basisonderwijs De Koppeling in Rotterdam hebben ze de binnenplaats van de school gebruikt om 6 moestuinbakken neer te zetten, via het programma Groentuh van stichting Buurtlab. Zodoende leren de kinderen de kneepjes van het moestuinieren en is de binnenplaats omgetoverd tot een plaats van verwondering en inspiratie. Lees verder.
SBO Mozaiek & Anne Flokstraschool in Zutphen - Ervaringsgericht leren in de moestuin
Speciaal (basis)onderwijsscholen Het Mozaïek en de Anne Flokstraschool in Zutphen zijn samen met voedselcoach Gea Oosterveld het hele jaar door bezig met voedseleducatie. De onderbouwleerlingen gaan aan de slag in de moestuinbakken en in de bovenbouw zijn er kookworkshops. De activiteiten vallen in goede aarde bij de leerlingen en leerkrachten. Met de ‘Lekker naar Buiten!-subsidie’ van Jong Leren Eten werden de materialen voor het moestuinieren en koken bekostigd. Hoe ziet het groene plan van aanpak eruit van deze scholen? Lees hier verder.
Voedselcoach Gea Oosterveld: ‘Leerkrachten zijn vaak verbaasd over de positieve uitwerking van het moestuinieren op de leerlingen. Het zorgt zowel voor ontspanning, maar kinderen kunnen er ook hun energie kwijt.”
Basisschool de Triangel in Linne - moestuinieren in kassen
Leerkracht Lieke Swinkels barst van de ideeën om voedseleducatie een plekje te geven op Basisschool Triangel in het Limburgse Linne. De school startte drie jaar geleden met gezonde voeding en heeft het vignet Voedsel van de Gezonde School behaald. Met de Jong Leren Eten subsidie werden er verschillende gezonde activiteiten georganiseerd, zoals klassenlunches en een kasproject. Dit kasproject is één van de grotere projecten die loopt, omdat de school het belangrijk vindt dat kinderen kunnen zien hoe groentes groeien. Er is gekozen voor een kas, omdat dat meer flexibiliteit geeft dan een moestuin. Lees hier verder.
Spelen, leren en eten op een groen schoolplein
Een groen schoolplein biedt eindeloos veel mogelijkheden. Het nodigt uit tot beweging, biedt verkoeling in de zomer en kan worden ingezet bij lessen rond voedseleducatie. In Maastricht realiseert Centrum Natuur en Milieu Educatie (CNME) sinds 2019 eetbaar groen op de schoolpleinen. Lees hier verder.
Leerlingen van basisscholen in Assen leren fijne kneepjes van het tuinieren in buurtmoestuinen
Leerlingen van drie scholen in Assen krijgen les van tuinders verbonden aan twee buurtmoestuinen. Doel is om leerlingen vertrouwd te maken met zowel de productie als de bereiding van gezond voedsel. In de twee Asser buurtmoestuinen Schakelveld en De Klenckestraat komen zowel basisschoolleerlingen langs, als leerlingen van het voorgezet speciaal onderwijs. Dat zorgt voor afwisseling, maar is ook een uitdaging. Tuinder Gerard Wezenberg coördineert de moestuinklussen. Lees verder.
Zes redenen waarom moestuinieren met je klas een goed idee is
Leren en ontwikkelen horen bij de natuur van ieder mens. Voor jonge kinderen is de moestuin daarom een goede omgeving om te leren. Kinderen kunnen hier leren met hun hoofd, hoofd en hart. Lijkt het jou als leerkracht interessant om met je klas een bezoek te brengen aan een moestuin of schooltuin maar ben je er nog niet zeker van? Laat je dan overtuigen door onderstaande inzichten. Lees hier verder.
Praktische tips voor scholen
- Zorg er allereerst voor dat leerkrachten het belang inzien van voedseleducatie, zodat de bereidheid er is om dingen te organiseren.
- De school moet ervan overtuigd zijn dat ervaringsgericht leren echt werkt voor de leerlingen, want dat is natuurlijk waar het moestuinieren (en koken) om draait.
- Begin kleinschalig: met een paar moestuinbakken kun je al beginnen met moestuinieren. Zorg er wel voor dat je een mooie, zonnige plek hebt voor de bakken. Maar ook één appelboom op je schoolplein kan al het vertrekpunt zijn voor lessen voedseleducatie.
- Probeer de Lekker naar Buiten!-subsidie hiervoor in te zetten. Daarmee kun je de benodigde materialen voor zowel het moestuinieren als koken aanschaffen. Als je die materialen eenmaal hebt, kun je makkelijk verder.
- Probeer eventueel samen te werken met een andere school, zodat je de kosten kunt spreiden.