Deelsessie 3 – Samenhang & Kwaliteit

Hoe verleiden en stimuleren we docenten tot structurele inzet op voedseleducatie?

M.m.v. Carine Christiaanse, GGD Amsterdam en Ellie van der Schriek, Natuur-el /NME West-Friesland

sessie 3

Presentatie Ellie van der Schriek

In West-Friesland geeft een digitale enquête inzicht in de actuele behoefte van basisscholen. Daarnaast zijn partijen die een vorm van voedseleducatie aanbieden bijeen gebracht. Doel is aanbod gezamenlijk afstemmen, uitbreiden en zichtbaar maken aan het onderwijs. Verrassende nieuwe partners: de GGD (koppeling vignet Voeding Gezonde School), sportservicebureau’s (koppeling Koningsspelen, Avond4daagse) en de bibliotheken (taalverwerving, sociale cohesie).

Presentatie Carine Christiaansen GGD Amsterdam

In Amsterdam is in ca. 5 jaar een goede samenwerking opgezet tussen de GGD, de schooltuinen en andere aanbieders van voedseleducatie zoals boerderijbezoek, hortus en smaak/kooklessen. Om de effectiviteit hiervan te verhogen wordt een digitale tool (zie infographic) ontwikkeld om scholen te helpen uit het hele spectrum van voedseleducatie in de stad een keuze te maken. Hierdoor worden ook worden alle aanbieders gewezen op het belang van samenhang en continuiteit. Voor de gemeente wordt zichtbaar of de doelgroepen op de juiste plek en op de juiste wijze bediend worden.

Conclusies:

  • Handig, deze tools zouden we in elke regio moeten benutten met elkaar! Het stimuleert om in kaart te brengen wat er wel/niet is en waarop je nog extra zou moeten ontwikkelen. Jong Leren Eten kan ze verspreiden.
  • De kracht zit ook in de versterking van contacten van aanbieders onderling. Ze verwijzen meer door naar elkaars activiteiten.
  • De subsidieregeling Jong Leren Eten kunnen we benutten om scholen te enthousiasmeren, maar wel met de boodschap om het niet eenmalige actie te laten zijn.

Bekijk de presentaties hieronder in de bijlage.